חובת דיווח בגין חוות דעת שנועדה לאפשר יתרון מס

בתאריך 30/11/2015 התקבל בכנסת ואתמול פורסם ברשומות, חוק הטבות במס וייעוץ במס (תיקוני חקיקה) התשע"ו – 2015 (להלן: "החוק") , אשר עוסק ב-2 נושאים:

  1. תיקון סעיף 11 לפקודת מס הכנסה בעניין הטבות במס ליישובים.
  2. הוספת חובת דיווח בגין חוות דעת שנועדה לאפשר יתרון מס.

במסגרת הצעת חוק התוכנית הכלכלית, הוסבר כי בשנים האחרונות גובר בארץ, וכן בעולם, השימוש בתכנוני מס אגרסיביים לשם הפחתת חבות המס, באופן שאינו תואם את מטרת המחוקק, כאשר המטרה העיקרית או הבלעדית של תכנון המס היא הפחתת מס בלתי נאותה או הימנעות מתשלום מס.

מאחר וכדי להשיג מטרה זו נעזרים נישומים רבים בחוות דעת מקצועיות מגורמים שונים, ובהם עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס, שמאים וכו'  – הוצע להטיל חובת דיווח כחלק מהדו"ח השנתי, על עצם קבלת חוות דעת או כל ייעוץ מס אחר שניתן בכתב, אשר מאפשרים או נועדו לאפשר, למקבל הייעוץ יתרון מס.

כאמור לעיל, הצעה זו התקבלה בכנסת בשבוע שעבר ובמסגרת החוק תוקנו פקודת מס הכנסה, חוק מע"מ, חוק הבלו על דלק, פקודת המכס וחוק מס קניה.

יש לציין כי במסגרת דיוני ועדת הכספים, הייתה הסתייגות להחלת החוק גם על חוק מיסוי מקרקעין כפי שהוצע בהצעת החוק המקורית ולפיכך נקבע כי נושא חוק מיסוי מקרקעין יידון בוועדת הכספים בנפרד – עד לסוף השנה.

להלן עקרונות החוק המתייחסים לפקודת מס הכנסה (ולחוק מע"מ – בשינויים קלים)

במסגרת החוק נקבעה חובת דיווח בגין 2 אירועים:

  1. חוות דעת שנועדה לאפשר יתרון מס.
  2. נקיטת עמדה שעומדת בניגוד לעמדת רשות המיסים שפורסמה עד לתום השנה החולפת, בתנאים מסוימים.

חוות דעת

בעניין חוות דעת נקבע, כי יחיד או חבר בני אדם, אשר הכנסתו, למעט רווחי הון, עולה על 3
מיליון ₪ בשנת המס או שהכנסתו מרווחי הון עולה בשנת המס על 1.5 מיליון ₪ , יהא חייב לדווח בגין כל חוות דעת בכתב, חתומה על ידי נותן חוות הדעת, שניתנה לו, במישרין או בעקיפין, ומאפשרת או נועדה לאפשר לו יתרון מס (הנחה, דחיה, הפחתה, הימנעות ממס או ממועד תשלומו, ממקדמה או מניכוי במקור והתחשבות בהפסד)  ובלבד שהתקיים לגביה אחד מאלה:

(1) שכר הטרחה בגין חוות הדעת, כולו או חלקו, תלוי בסכום יתרון המס שייווצר למקבל חוות הדעת.  שכר הטרחה נקבע בחוק למינימום של 100,000 ₪ שהוסכם  בין הצדדים כי ישולם בעד חוות הדעת בגין חיסכון המס המרבי הכולל שייווצר למקבל חוות הדעת;

(2) היא תכנון מדף, אשר הוגדר כאחת מ-2 אפשרויות; או חוות דעת שניתנה לפחות לשלושה   אנשים (שאינם קרובים או ביחסי שליטה) תוך תקופה של שנתיים והיא בעיקרה בעלת אופי תוכן אחיד, ולא נוגעת ממש לנסיבות הספציפיות של מקבל חוות הדעת, או חוות דעת שהוצעה לאותו אדם, והמקבל חויב בחובת סודיות על חוות הדעת.

יש לציין כי במסגרת הדיווח על חוות הדעת נקבע כי יש לדווח על; עצם חוות הדעת, הפעולה או הנכס הנדונים בחוות הדעת וכן על סוג סוגיית המיסוי המושפעת מחוות הדעת  – אך לא תידרש מסירתה של חוות הדעת לרשות המיסים.

 

נקיטת עמדה חייבת בדיווח

במסגרת החוק נקבע, כי אדם החייב בדיווח לרשויות המס, יפרט בדו"ח האם נקט עמדה העומדת בניגוד לעמדה שפרסמה רשות המיסים עד תום שנת המס שלגביה מוגש הדו"ח ויתרון המס הנובע מאותה עמדה, עולה על 5 מיליון ₪ באותה שנת מס או על 10 מיליון ₪ במהלך 4 שנות מס לכל היותר.

לעניין זה נקבע, כי עמדת רשות המיסים תפורסם במקום נפרד באתר האינטרנט של רשות המיסים ולאחר שתינתן ללשכת עו"ד, ללשכת רו"ח וללשכת יועצי המס, הזדמנות סבירה לטעון את טענותיהם לגביה בטרם פרסומה – והיא תנוסח בלשון ברורה ומובנת.

 

יודגש כי במסגרת החוק, נקבעו פרטים נוספים לרבות; סייגים לתחולה, מועדי הדיווח ואף סנקציות פליליות על מי שלא יעמוד בחובת הדיווח כאמור.

לפרטים נוספים, תגובות והערות, ניתן ליצור קשר עמי בטלפון 050-6209895 או במייל [email protected]

 אהרון צ'יסמדיה, עו"ד (רו"ח)

© כל הזכויות שמורות לעו"ד (רו"ח) אהרון צ'יסמדיה

Call Now Buttonליצירת קשר עם עו"ד צ'יסמדיה