מועד החיוב במע"מ לגבי כספים המשולמים לחשבון ליווי בנקאי

חוק מס ערך מוסף (להלן: "החוק"), בפרק השישי, עוסק בקביעת המועד לחיוב במס בעסקאות שונות, כאשר בחלק מהמקרים המועד נקבע על פי "בסיס מצטבר" , דהיינו, לפי מועד ביצוע העסקה (ללא קשר למועד התקבול) ובחלק מהמקרים המועד לחיוב במס נקבע לפי "בסיס מזומן", דהיינו, עם קבלת התקבול.

ואולם, כאשר מדובר בעסקת מקרקעין קובע החוק את מועד החיוב לפי המועד המוקדם מבין 2 הבסיסים, כאשר סעיף 28(א) לחוק קובע את העיקרון לפיו "בעסקת מקרקעין חל החיוב במס עם העמדת המקרקעין לרשות הקונה או לשימושו, או עם רישום המקרקעין על שמו של הקונה בפנקס המתנהל על פי דין, לפי המוקדם" ואילו בסעיף 29(1) לחוק נקבע כי על אף האמור בסעיף 28 – אם שילמו סכומים כל שהם על חשבון התמורה, לפני שהגיע מועד החיוב על פי בסיס מצטבר, הרי שיחול החיוב לגבי כל סכום ששולם כאמור – בעת תשלומו.

השבוע, ניתנה החלטת מיסוי מס ערך מוסף 2536/17 אשר דנה במקרה שבו חברה קבלנית, המוכרת דירות ללקוחות בהתאם לחוק המכר (דירות) (להלן: "החברה"), ביקשה לדחות את מועד החיוב במס לגבי כל התשלומים ששולמו ע"י רוכשי הדירות באמצעות שוברי תשלום – למועד שחרור הכספים מחשבון הליווי.

החברה הסבירה את בקשתה בכך, שבהתאם להוראות חוק המכר, התשלומים עבור הדירות מבוצעים ע"י הלקוחות בדרך של שוברים בלבד המופקים ע"י הבנק המלווה, והכספים מועברים לחשבון הליווי הבנקאי בתוספת כספי הון עצמי שמעבירה החברה, כאשר כל הכספים מיועדים אך ורק לצורך בניית הפרויקט עצמו והחברה אינה רשאית להשתמש בהם לכל מטרה אחרת בשלבי בניית הפרויקט וכל משיכה או חיוב מחשבון הליווי, חייבת לקבל את אישור הבנק והמפקח (שתפקידו לפעול לפי הסכם הליווי שנחתם עם הבנק).

בתום הפרויקט, תועבר יתרת חשבון הליווי לחברה וזהו מועד שחרור הכספים מחשבון הליווי, אליו ביקשה החברה לדחות את מועד החיוב במס ערך מוסף.

החלטת המיסוי קבעה, כי לאור המועדים הקבועים בחוק לתשלום המס המפורטים לעיל, בקשת החברה נענית בשלילה.
עם זאת, במקרים של תשלומים המופקדים ע"י הלקוחות לחשבון הליווי שלגביהם החברה אינה רשאית לעשות שימוש כלשהו, אלא רק בכפוף להסכמת הבנק לאחר אישור המפקח – מועד הפקדת הכספים ע"י הלקוחות לא ייחשב כמועד החיוב במס ע"י החברה אלא מועד החיוב במס לפי החוק יהיה מועד העמדת הכספים על ידי הבנק לרשות החברה, לרבות משיכת כספים מחשבון הליווי ע"י החברה.

בנוסף הבהירה החלטת המיסוי, כי החיוב במס יחול עם העמדת כל סכום שהוא מחשבון הליווי ע"י הבנק לרשות החברה, עד לסך כל התשלומים ששולמו ע"י רוכשי הדירות, בתוספת ריבית וה"ה שיצטברו בחשבון הליווי לגבי אותו סכום, ללא נפקות למקור הסכומים ששוחררו מחשבון הליווי (אשראי או הון עצמי).

החלטת המיסוי הדגישה, כי כל התשלומים שיבוצעו מחשבון הליווי לידי ספקים או תשלומים אחרים שהחברה תידרש לשלמם, לרבות בדרך של קיזוז סכומים – ייחשבו ככספים ששוחררו מחשבון הליווי ומועד החיוב לגביהם יחול עם שחרורם ו/או העמדתם לטובת החברה.

לפרטים נוספים, תגובות והערות, ניתן ליצור קשר עמי בטלפון 050-6209895 או במייל [email protected]

אהרון צ'יסמדיה, עו"ד (רו"ח)

 © כל הזכויות שמורות לעו"ד (רו"ח) אהרון צ'יסמדיה

Call Now Buttonליצירת קשר עם עו"ד צ'יסמדיה